Je bent hier:

Werkwijze

Wij bieden met onze eigen organisatie diverse vormen van integrale zorg. Dit doen wij met inzet van verschillende methodieken.

  • Competentiegericht werken
  • Presentie benadering
  • Rolmodellen
  • ZRM
  • Systeemgericht werken


Competentiegericht werken:

Met de jeugdige wordt gekeken naar welke vaardigheden hij beheerst en welke nog (verder) ontwikkelt kunnen worden. De nadruk in deze methodiek ligt in waar de mogelijkheden liggen en niet in waar de belemmeringen aan de orde zijn. Het doel van het inzetten van deze methodiek is om vaardigheden in kaart te brengen en te vergroten.


Presentiebenadering:

De presentiebenadering is erop gericht om vooral naast iemand te staan, op maat te werken en daarin oog te hebben voor de persoon met diens eigenheden. Binnen de presentiebenadering is dit het uitgangspunt van de begeleiding en dient de zorg daarop te worden afgestemd. Er dient rekening gehouden te worden met het referentiekader, gewoontes en verlangens van de jeugdigen. Kernbegrippen zoals het bieden van erkenning, waardering, aandacht geven en gehoord worden zijn hier aan de orde. Het gaat hierbij om onvoorwaardelijke acceptatie van de persoon, dit is wat de presentiebenadering beoogt.


Rolmodellen:

Binnen ZHL fungeren medewerkers als rolmodel voor de jongeren. Medewerkers zijn zich bewust van deze rol en geven in diens handelingswijze het goede voorbeeld. De teams zijn multicultureel waardoor wij de mogelijkheid bieden dat jongeren zich kunnen gaan identificeren en aansluiting vinden.


ZRM:

De zelfredzaamheidsmatrix is een tool dat wordt toegepast om de zelfredzaamheid van jeugdigen in kaart te brengen en deze structureel te kunnen meten. Vanuit deze metingen en gegevens wordt er met de jeugdige een zorgplan opgesteld. Op deze wijze wordt er doelgericht gewerkt aan het vergroten van de zelfredzaamheid.


Systeemgericht werken:

Jongeren leren binnen de hulpverlening vaardigheden aan zodat zij zo zelfstandig mogelijk door het leven kunnen gaan en zich verder kunnen ontwikkelen. Niet voor alle jongeren is het aanleren van vaardigheden van zelfsprekend en niet alles is haalbaar. Wanneer het netwerk van een jongere betrokken is bij het hulpverleningstraject, kan deze meedenken in oplossingen omtrent de doelen, belemmeringen en de toekomst van de jongeren. Het betrokken netwerk kan de jongere ook gedurende de privésferen motiveren om aan diens doelen te blijven werken doordat zij hiervan op de hoogte zijn. Op deze wijze wordt er ook gewerkt zoals ZHL het beoogt: 1 team, 1 plan, 1 taak. Dit wil zeggen dat iedere betrokkene op 1 lijn zit en ondersteuning biedt vanuit dezelfde doelstellingen en (plan van) aanpak.