Rechten en klachten

Privacy

Bij Zorg Hoop Liefde (ZHL) hechten we veel waarde aan jouw privacy. We maken daarom duidelijke afspraken met jou over de inzage in jouw dossier en welke gegevens wel of niet gedeeld mogen worden. Hiervoor vragen we je een toestemmingsverklaring in te vullen. Wij vinden open en transparante communicatie belangrijk; informatie die met derden gedeeld moet worden, zal altijd eerst met jou besproken worden.


Over Jeugdstem

Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die met jeugdzorg te maken heeft en vragen, zorgen of klachten heeft, kan bij Jeugdstem terecht voor informatie, advies of ondersteuning.

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen gebruikmaken van een vertrouwenspersoon. Deze kan bijvoorbeeld:

  • meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener;
  • helpen bij het indienen van een klacht bij een klachtencommissie;
  • ondersteunen bij het indienen van bezwaar bij de gemeente.

De ondersteuning door een vertrouwenspersoon van Jeugdstem is volledig gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting en de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Zorg Hoop Liefde.


Wat doet een vertrouwenspersoon van Jeugdstem?

  • Geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt.
  • Ondersteunt bij klachten over de jeugdzorg.
  • Geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg.
  • Draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg.


Zo bereik je Jeugdstem:

  • Telefoon: 088 – 555 1000
  • E-mail: info@jeugdstem.nl
  • Chat: Via de website jeugdstem.nl. De chat is beschikbaar:
    • Maandag t/m donderdag: 16.00 – 20.00 uur
    • Vrijdag: 15.00 – 17.00 uur


Klachtenprocedure

Bij Zorg Hoop Liefde streven we naar zorgvuldige en doelgerichte zorg, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Mocht je als jongere of ouder/vertegenwoordiger ergens tegenaan lopen, dan kun je een klacht indienen.


Stappen binnen de klachtenprocedure:

  1. Bespreken met de begeleiding:
    Dien je klacht in eerste instantie in bij jouw begeleiding. Zij zullen samen met jou naar een oplossing zoeken.
  2. Contact met leidinggevende en/of directie:
    Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je contact opnemen met de leidinggevende of directie.
  3. Klachtenfunctionaris via Klachtenportaal Zorg:
    Mocht de klacht alsnog niet naar tevredenheid worden afgehandeld, kun je een beroep doen op een klachtenfunctionaris via Klachtenportaal Zorg. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en bemiddelt tussen jou en de organisatie.

 

Meer informatie:

 

Indienen van een klacht:
Een klacht kan schriftelijk, mondeling of telefonisch bij ons worden ingediend. Alle klachten en de corrigerende maatregelen worden geregistreerd, zodat we inzicht krijgen in verbeterpunten voor de organisatie.

Wij staan altijd open voor feedback en blijven werken aan het verbeteren van onze zorg- en dienstverlening.